Detta har hänt

Speakers' Corner i oktober

Den 23 oktober klockan halv tolv samlades en grupp teaterintressade vänner i Svenskt Tenns vackra tesalong. Dagens berättare var Marlene Wahlqvist. Marlene och hennes man Lars har varit med på otaliga resor med Dramatens Vänner och när jag först fick kontakt med henne föreslog jag att hon kunde berätta något minne från någon resa. Men nej, hon hade ett helt annat förslag.

 Marlene gav oss alla en bild av hur det är att vara förälder till en barnskådespelare. Med både humor och allvar fick vi följa Marlenes son Mauritz när han som ung pojke fick möjlighet att spela olika barnroller på Dramaten under 3 års tid. Ett väldigt trevligt och annorlunda teaterminne, tyckte alla som var där.

Nästa gång ses vi måndagen den 11 december. Kom ihåg att anmäla dig i tid!

Välkommen!
Ewa

 

Höstens första Speakers' Corner

Höstens första Speakers' Corner hölls måndagen den 18 september i Tesalongen på Svenskt Tenn.När vi njutit av gott te och en höstsallad berättade Birgitta Forsgren Meyerson om ett minst sagt fängslande och intressant teaterminne.

 

 

Paneldebatt om komedi och fars lördagen den 14 oktober

Vad är komik? När, var och hur spelar vi komisk teater på Stockholms scener? Varför är det svårare att spela komiska roller och varför återfinns komik och fars så relativt sällan på både Dramatens och andra "seriösa" teatrars repertoar?

Det var några av de frågor som debatterades under lördagens paneldebatt.

Medverkande var Emma Meyer Dunér, Andreas T Olsson och David Wiberg. Moderator: Birgitta Hultgren.

Det finns mycket bra komisk teater, både klassisk och nyskriven, men tyvärr är det i dag en mycket ojämn fördelning mellan hur ofta det spelas tragedi och komedi. Det verkar som att publiken tycker det är helt OK att fundera/känna ångest över den tragiska teatern, medan komedin och skrattet nästan alltid provocerar. Även ekonomin innebär begränsningar, dels pga (gäller framför allt musikaler) produktionskostnaderna men också därför att man är osäker på publikframgången.I dag har regissörerna stort inflytande över repertoaren.

Modern/ny och svart komedi representerades av David Wiberg, som ursprungligen kommer från Varanteatern och just nu är aktuell på Lejonkulan med "Här kommer alla känslorna på en och samma gång" där David både skrivit manus och är en av skådespelarna. Humor är något mycket allvarligt och i viss mån håller också gränserna mellan tragedi och komedi att suddas ut. Skrattet är ett sätt att öppna upp för att ta emot det nya och det annorlunda.

Hur svårt är det att spela komedi? Svårt men inte omöjligt. Det är ett hantverk som måste finslipas. Flera ur publiken menade att en sann komiker har den där speciella "gåvan". Och utan den blir det inte roligt!

Läs mer i nästa nummer av vår medlemstidning som snart kommer ut!

 

Teaterkritikern Maria Edström, hemlig gäst i oktober

Thorwald Nilsson välkomnade de många tappra Vänner som trotsat vädermakterna och bänkat sig i Elverkets foajé för att möta den hemliga gästen.

Inledningsvis anknöt Lena Malmfors till våra stadgars formuleringar om syftet för Dramatens vänner och sa att vi ville belysa teaterkritiken i förhållande till
- teaterkonstens nuläge och utveckling
- Dramatens nuläge och utveckling
- publikens behov och förväntningar.

Eva Gyllensvärd och Lena Malmfors ledde samtalet med Maria Edström som bland annat rörde sig kring teaterkritikens betydelse för "den offentliga arenan" samt teaterkonstens betydelse för samhällsbygget och för den enskilda människan.
 
 
 
 
 

Teatersamtalet den 24 september kretsade kring föreställningen Ensam

Ett trettiotal vänner hade bokat biljett till föreställningen Ensam på Lilla scenen söndagen den 24 september för att efter föreställningen delta i ett teatersamtal kring pjäsen.

Gunilla Lockne inledde teatersamtalet genom att presentera pjäsens författare Alfhild Agrell. Under det tidiga 1880-talet var hon den mest spelade författaren på Dramaten och nådde stora framgångar med pjäserna Småstadslif, Dömd och Ensam. Hon var i konkurrens med Anne Charlotte Leffler och August Strindberg den tidens stora dramatiker. Efter sin död 1923 blev hon i det närmaste bortglömd, men återupptäcktes på 1970-talet.

Därefter vidtog samtalet som kretsade runt uppsättningen av Ensam. Allt diskuterades - skådespelarinsatserna, scenografin, kostymerna, musiken, koreografin etc. Att pjäsen och uppsättningen av den engagerade framgick med stor tydlighet.

 

 

Teatercaféet öppnade höstsäsongen med Johan Holmberg som hemlig gäst

Den hemlige gästen var alltså Johan Holmberg som just nu är aktuell i Ibsens Frun från Havet som den främmande mannen och i Flickland: Det nya normala, en smått absurd pjäs från Unga Dramaten.

Herdis Molinder samtalade med Johan.

 

Lena Endre utsedd till Dramatens Vänners stipendiat 2016.

Lena EndreVid Dramatens Vänners årsmöte den 10 april utsågs Lena Endre till årets (2016) stipendiat enligt följande motivering:

"Lena Endre har under 2016 ånyo berört och imponerat med sitt skådespeleri.
Hennes rolltolkningar i Och ge oss skuggorna, Den goda viljan och Presidenterna är fina exempel på bredden och djupet i hennes konstnärskap."

Efter avslutat årsmöte delgav Lena Endre oss alla i publiken glimtar ur pågående föreställningar och repetitioner, liksom minnen t o m från tiden med Ingmar Bergman. Till sommaren väntar gästspel i Kina med Och ge oss skuggorna. Föreställningen framförs på svenska och förses med textslinga liknande dem på operaföreställningar.